Belastingdienst hoe lang administratie bewaren?

Delen:

De vraag Belastingdienst hoe lang administratie bewaren? Kregen we veel binnen! We maken onderschijt tussen particulieren en ondernemers. Particulieren hoeven namelijk geen administratie te bewaren. Ondernemers wel.

Administratie bewaren Particulieren

Als particulier hoef je geen administratie te bewaren, het is wel verstandig om dit een aantal jaar te doen, gewoon voor de zekerheid. Maar het is niet nodig om dit te doen. Voor een eventuele naheffing is het handig om je administratie wel 5 jaar te bewaren.

Administratie bewaren ondernemers

Belastingdienst hoe lang administratie bewaren? Een ondernemer (en zelfstandige) is verplicht zijn/haar administratie 7 jaar te bewaren. Bepaalde gegevens moeten zelfs 10 jaar worden bewaard. Gegevens over onroerende zaken en rechten op onroerende zaken moet u 10 jaar bewaren

Welke gegevens moet ik bewaren onderneming

Je moet alle bedrijfsgegevens bewaren die je op papier en digitaal vastlegt. Als je je administratie door een derde laat doen moet je zelf zorgen dat deze gegevens 7 jaar worden bewaard.

Dit moet ook als je de onderneming stopt! Hierna moet het alsnog 7 jaar bewaard blijven, dit zodat de Belastingdienst een eindcontrole kan doen.

Voor de BTW moeten de volgende gegevens worden bewaard:

  • Uitgaande facturen;
  • Inkomsten;
  • Ontvangen facturen;
  • Privégebruik van goederen en diensten.