BTW Buiten Europa 2022

Vanaf 1 juli 2021 betaal je ook BTW buiten de EU. Dit is zo geregeld om de concurrentie van binnen en buiten de EU wat meer gelijk te trekken. We gaan u uitleggen wat er allemaal veranderd en waarom dit is gedaan verderop op deze pagina.

Wat veranderd er?

Buiten de EU is het vanaf nu ook verplicht om BTW te betalen. Veel bedrijven buiten de EU zullen voor u dit regelen, ze zullen de BTW Buiten Europa voor u afdragen. Echter zijn er ook een hoop bedrijven (Zoals AliExpress) die dit op het moment nog niet doen. Hier hebben we eerder ook al een artikel over geschreven.

Hoe betaal ik deze BTW Buiten Europa

Als de BTW niet voor u wordt afgedragen bent u zelf verantwoordelijk voor de afdracht van deze BTW. Dit zal het vervoersbedrijf in Nederland voor u gaan doen. Deze zullen deze afhandeling met de Douane voor u regelen. Echter rekenen ze hier zelf ook wel kosten voor om dit te verwerken.

Hoe hoog zijn deze inklaarkosten?

Dat hangt af van de vervoerder. Deze bepaalt zelf namelijk de kosten. Als we even kijken naar twee van de meest grote vervoerders ziet dat er als volgt uit:

  • PostNL: Bij online betalen € 4,00 euro, Betalen bij afhaalpunt: € 7,00 euro.
  • DHL: Daar liggen deze kosten gemiddeld op € 10,00 euro.
BTW Buiten Europa

Waarom is hiervoor gekozen?

Voor 1 juli 2021 betaalde je buiten de EU geen BTW, dit zorgt er voor dat bedrijven die vanuit buiten de EU aan u leveren een voordeel hebben van 21% btw. Hierdoor zijn ze dus in totaal 21% goedkoper voor particulieren ten opzichte van bedrijven die zaken doen vanuit de EU. Dit voordeel is met deze nieuwe regeling dus afgelopen.

Wat als ik niet wil betalen?

Wilt u het bedrag niet betalen voor deze inklaring? Dan kunt u het pakket ten alle tijden weigeren. Het pakket gaat dan terug naar de verkoper die er vervolgens zorg voor moet dragen dat u het aankoopbedrag terug krijgt.

Hoe zit dit met dropshipping?

Mocht u iets gekocht hebben met dropshopping (u heeft dus gekocht bij een webshop dat direct levert buiten de EU) krijgt u ook een brief dat u inklaring dient te betalen over het product. Mocht u er voor kiezen dit niet te doen wordt het pakket teruggestuurd naar de verkoper. Vervolgens kunt u contact opnemen met de webshop om uw geld terug te vragen.